Het meten van het gedrag van je bezoekers met website statistieken

Een website is meer dan alleen het aanmaken van een pagina en het inrichten met de juiste content. Met het maken van een website heb je, als het goed is, nagedacht over de doelstellingen die je ermee wilt gaan behalen. Je hebt je strategie bepaald, het webdesign ontworpen, de teksten geschreven en ook heb je nagedacht over het gebruik van de juiste zoekwoorden en zoekmachine optimalisatie.

Toch voldoet de website niet aan je verwachtingen? Je had meer resultaat verwacht dan er werkelijk is. Hoe kan je dit verbeteren?

Onder het mom ‘meten is weten’, is het belangrijk om vanaf de lancering van de website het gedrag van de bezoekers te meten. Dus niet alleen hoeveel bezoekers en of deze uniek zijn, maar vooral ook wat de bezoekers op de website doen. Hoeveel van de bezoekers gaan over tot een aankoop, hoeveel bezoekers haken af in een verkoopproces, hoe lang blijven bezoekers op een pagina, welke pagina’s worden het beste gekeken en hoeveel bezoekers komen terug? En zo kan je jezelf nog wel 40 vragen stellen om erachter te komen wat het exacte gedrag is van bezoekers op jouw website. Handig is om vooraf al te bepalen wat het gewenste gedrag is. Bepaal hierop de doelstellingen en de belangrijkste prestatie indicatoren (Key Performance Indicators). Ga vervolgens de website statistieken inrichten op deze prestatie indicatoren. Dit kan heel gemakkelijk met Google Analytics. En dan is het alleen een kwestie van meten en analyseren! Google analytics biedt al meteen een eenvoudige set van analyse-instrumenten. Op basis hiervan kan je in een oogopslag zien wat het gedrag is van jouw bezoekers.

Heb je een webshop? Richt je website in voor een optimale conversie.

Stel je hebt een webshop, dan is de eerste doelstelling waarschijnlijk zoveel mogelijk producten te verkopen via jouw website. Om de bezoeker over te halen op een koop (conversie) moet je je website zo aantrekkelijk mogelijk inrichten. Niet alleen qua webdesign. De website moet overzichtelijk zijn en de stap om over te gaan op een koop moet vooral gemakkelijk zijn. Ieder obstakel kan voor de bezoeker een reden zijn om af te haken in het proces. Er zijn standaards templates die al ingericht zijn voor een maximale conversie. Mocht je geen gebruik maken van zo’n template, dan moet je zelf nadenken over de het proces waarmee de klant door jouw website wordt geleid en deze zo vriendelijk mogelijk inrichten. Dit noemen ze ook wel de ‘usability’ van een website. Bezoekers hebben weinig tijd, lezen slecht en willen over het algemeen binnen 5 seconden geholpen. Zodra je ziet dat er veel bezoekers afhaken tijdens het aankoopproces, is er iets mis met je usability en zal je conversie waarschijnlijk heel laag liggen. Richt je website dus zodanig in dat je jouw bezoeker binnen 5 seconden kan helpen!

Een goede navigatiestructuur is onmisbaar: op deze manier weet de klant meteen de plek te vinden waar ie moet zijn. Je voldoet dus aan haar/ zijn verwachting. Als je vervolgens de klant op de juiste plek hebt is het van belang het product zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Hiermee wordt de klant verleid en dan is het zaak de klant zo snel mogelijk over te laten gaan op de aankoop door gebruik van de juiste ‘koop’-buttons.

Het schrijven van goede webteksten

Goede teksten zijn van groot belang voor een website. Google houdt van interessante en vooral unieke content, maar bezoekers hebben weinig tijd en geduld om te lezen. Een uitdaging! Je wilt dus enerzijds goede teksten schrijven, maar anderzijds de bezoeker met zo min mogelijk met ‘tekst belasten’. Hoe schrijf je een goede webtekst?

Het schrijven van goede teksten vereist inlevingsvermogen in de bezoeker. Waar is de bezoeker naar op zoek? Bepaal de zoekwoorden en start me het schrijven van de tekst.

Begin met het ‘ oprolbaar maken’ van de tekst: maak samen samenvatting van enkele regels en vat deze nog een keer samen tot een pakkende titel. De lezer wordt als het goed is eerst ‘ geboeid’ door een titel en kan al worden volstaan met de eerste samenvatting (eerste alinea). Echt geïnteresseerden hebben de mogelijkheid om de hele tekst te lezen. Schrijf vervolgens met korte zinnen. Het lezen van papier kost minder moeite dan vanaf een scherm. Houd de zinnen dus kort en bondig. Gebruik maximaal 9 woorden per zin.

En als laatste is de opmaak belangrijk: maak gebruik van smalle tekstblokken, gebruik een maximale tekstlengte van tussen de 7 en 12 regels, maak gebruik van tussenkoppen, kies voor een duidelijk lettertype, gebruik een lichte achtergrond en donkere tekstkleur en zorg ervoor dat je een leesbare printversie kan maken. Een sterke tekst is erg belangrijk voor een goede zoekmachine optimalisatie!

Checklist voor het maken van een goede website

Ben je voornemens (zelf) een website te gaan maken? Dan kan je hier terecht voor een goede checklist. Waar moet je allemaal denken bij het maken van een goed website ?

Up-to-date. Alle informatie op de website moet actueel zijn. Dus voorkom een nieuwsblog met oude berichten en zorg ervoor dat alle data nog up-to-date is. Verplicht jezelf om gewoon minimaal twee keer per maand even te kijken naar de actualiteit van de website;

Relevant: Zorg ervoor dat je toegevoegde waarde biedt door informatie te verschaffen dat aansluit bij de behoefte van de klant. Hoe relevanter, des te minder risico loop je dat de klant naar een andere aanbieder overstapt;

Taal: zorg ervoor dat de website in meerdere talen is te lezen. Bij internationale activiteiten is het zelfs een must!

Nauwkeurigheid: voorkom spelfouten, foutieve data en ben nauwkeurig in bronvermeldingen;

Objectief: zorg dat de informatie gebaseerd is op feiten en cijfers. Kijk uit voor te uitgesproken meningen, dit kan klanten afschrikken;

Autoriteit: de website moet geloofwaardig overkomen voor het verkrijgen van vertrouwen van de klant. Dus laat bijvoorbeeld het adres achter, of een foto van de medewerkers.

En verder heb je natuurlijk tig technische zaken waar je rekening mee moet houden, maar loop in ieder geval deze checklist eens langs bij het maken van de website. Verder is het van belang om naast de website ook te investeren in goede zoekmachine marketing. Je kan namelijk nog zo’n goed website laten maken, maar als de website niet gevonden wordt, is al het werk voor niets gedaan!

Google Adwords, een goede marketing strategie?

Het antwoord is om meer bezoekers naar je website te krijgen, wat indirect leidt tot meer conversie, dus verkopen. De valkuil waar veel beginners met Google Adwords in lopen is, een overschat dagbudget in te stellen met foute zoekwoorden of slechte advertenties. Google Adwords is een schitterend programma, maar de kosten dienen wel in de gaten te worden gehouden. Ervaring is een vereiste, die kennis hebben legio van bedrijven. Ze bieden de diensten gratis aan of tegen een commissie van de prijs van bestelde producten.

Natuurlijke Google zoekmachine.

Google Adwords verdiend ook uw constante aandacht, als u de kosten wil beperken. Concurrenten komen en gaan en kunnen de prijs van uw zoekwoorden opdrijven. En daarmee ook weer de kosten.

Wat meestal niet verteld wordt is dat een hoger resultaat in de zoekopdracht ook te maken heeft met de regels voor de natuurlijke ‘gratis’ zoekmachine. Wat betekent dat Google beoordeelt naast uw zoekwoorden heel ook de kwaliteit en originaliteit van uw website en dit weegt steeds zwaarder mee in de vindbaarheid. Als ondernemer hebt u het liefst de beste resultaten op internet. En de keuze om op zowel de betaalde dienst en de gratis dienst in te zetten lijkt een goede keuze. Op twee paarden gokken is beter dan een. Dit is misschien in dit geval niet de beste strategie. Uw investeert veel geld in een mooie, goede en originele website laten maken, een perfecte representatie van uw offline winkel.

Kennis is macht.

De conclusie die je hieruit zou kunnen trekken is, laat u goed informeren. U kunt immers uw geld maar een keer uitgeven. En er zijn veel mensen en bedrijven die heel graag van uw onkunde gebruik willen maken. Voor een oprecht advies raad ik aan om een bedrijf te raadplegen dat al uw zaken aangaande uw website behartigd. Dus die uw host, uw webdesigner en SEO specialist is. De belangen zijn voor hun sterker om u als klant te behouden, dan een snelle winst te maken. Een bedrijf dat een goed vrijblijvend advies kan geven vind je via websitelatenmaken.be.

Tips voor betere online vindbaarheid. (Deel 2)

Zoals ik in deel 1 al heb besproken, zit een optimale website. Vooral in dat de website in de basis goed wordt neergezet op het internet. Qua investering raad ik u aan om hier in kosten nog moeite te besparen. Ik begrijp dat u dit erg Google georiënteerd is. Het lijkt wel of om een website te laten maken dat, we via hun regels werken. Het overgrote deel van alle internet gebruikers hebben Google als startpagina en vanuit een strategisch oogpunt lijkt het weliswaar het beste om heel erg met hun rekening te houden. Bij een website design letten op de sleutelwoorden, helderheid, duidelijkheid en openheid is dan een vereiste. Dit zijn immers ook de sleutel woorden van de perfecte klantenservice.

  1. Relevantie, zorg dat de uw website mee gaat met de laatste ontwikkelingen, bijv. Mobiliteit, een website die op alle mobiele apparaten vindbaar en belangrijker nog zichtbaar is.
  2. Update uw website wekelijks, zorg dat u elke week iets te melden hebt dit is zeer belangrijk voor de relevantie en beoordeling bij diverse zoekmachines.
  3. Check regelmatig de ranking van uw website, door een beoordelingsprogramma te gebruiken zit u gelijk de waardering van Google.
  4. Bedrijfsnaam en URL, gebruik in de URL uw bedrijfsnaam, zodat potentiële klanten een relatie kunnen maken tussen uw online en uw offline activiteiten.
  5. Als u een URL koopt van iemand anders, let dan op de beoordeling uit het verleden. Een oude website is beter, qua beoordeling mits deze altijd een goede reputatie heeft gehad. Een website naam komt in principe nooit meer van een slechte beoordeling van Google af.
  6. Google Analytics, door u aan te melden hiervoor kunt u uw websiteanalyseren en krijgt u inzicht in wie de bezoeker is, hoe de bezoeker op uw website zich beweegt en waar vandaan uw website bezoeker komt. Gebruik deze informatie.
  7. Contact gegevens, maak het makkelijk voor uw website bezoeker om contact op te nemen. Zet ook neer welke termijn ze een reactie terug kunnen verwachten
  8. Laat een link plaatsen op branche relateerde en overkoepelende bedrijven. En verwijs ook naar deze sites op uw eigen website.
  9. Websitelatenmaken.be heeft al veel sites gebouwd, bestudeer deze en bekijk de beoordeling. Doe ideeën op hoe u uw website wil hebben. Er is diversiteit genoeg dus probeer het wiel niet opnieuw uit te vinden.
  10. Meer is in principe minder, geef genoeg informatie maar niet al te veel. Nodig de website bezoeker uit tot contact. Dit is de kans om mensen zich aan u te binden. Let wel op dat je niet te weinig informatie geeft, dit kan een hele dunne lijn zijn.

Tot slot.
Ga er vanuit dat een website zowel een presentatie etalage is van uw bedrijf. En dat u hetzelfde gevoel wil oproepen bij de webbezoeker als bij de klant in uw winkel. Een website is het verlengde van uw winkel, deze verdient even veel aandacht als u fysieke winkel. Neem hier de tijd voor en laat u goed adviseren. Dit heeft u immers bij de keuze en inrichting van uw winkelpand ook gedaan. Mocht u vragen of een advies nodig hebben dan helpt websitelatenmaken.be u hier graag bij.

Beter scoren in Google

Tips voor betere online vindbaarheid. (Deel 1)

Als we op internet zoeken zullen we veel tips en adviezen vinden, deze leiden tot een betere vindbaarheid van uw website. En al deze websites en blogs vertellen in principe allemaal de waarheid. Google zal nooit alle tips en trucs weg geven die leiden tot de eerste plaats van uw website in de natuurlijke zoekmachine. Daarom geef ik u hier 10 tips waar u op kunt letten, als u uw website laat maken en online laat zetten. En waarvan we weten dat Google dit meeneemt in de ranking.

Vraag vrienden en kennissen om door uw website te gaan klikken. Google beoordeelt op klantvriendelijkheid. U bent er misschien te veel mee bezig en anderen kunnen u mogelijk aangeven hoe makkelijk zij de gang door uw website vinden en het gemak van de aankoop.
Ben origineel, hoe meer zelf geschreven teksten, hoe leuker Google uw website vind.
Gebruik ook veel zoekwoorden in de teksten op uw site, waarop u gevonden wilt worden.
Maak geen URL verwijzing, Google houdt van openheid en helderheid. Dit zijn voor Google echte sleutel woorden. Uw bedrijf heet bijv. websitelatenmaken.be verwijs dan niet door naar bij sitelatenmaken.be Google vind dit misleidend en straft dit gelijk af.
Vermeld gerelateerde sites, Google vindt het super als u op uw eigen site. Links in de vorm van achtergrond informatie vermeld zijn.
Ben duidelijk bijvoorbeeld zorg dat uw handelsvoorwaarden makkelijk te vinden zijn. Laat weten wat u klanten aan u hebben.
Plaats een blog op uw site, biedt mensen de mogelijkheid een ervaring te delen op uw site. Laat negatieve ervaringen staan en geef een positief antwoord. Andere klanten letten erop hoe u hier mee omgaat, dat het gebeurd is niet altijd te vermijden.
Social media icons, plaats een facebook like button en een Google Maps vermelding op uw site. Hoe meer bekendheid op internet hoe beter.
Creëer eenheid, zorg dat elke pagina op uw website dezelfde indeling en huisstijl terugkomt indien mogelijk. Laat dit ook terug komen op uw facebook (hyperlink) pagina.
Meld je aan bij Google, Bing en Yahoo om de website te laten beoordelen.
Tot slot.

Deze tips helpen u zowel bij Google Adwords als bij de natuurlijke Google beoordeling. Vraag aan uw website designer en uw content maker en beheerder hier rekening mee te houden. Het succes zit hem altijd in de basis. Mensen die dit heel goed begrijpen en advies over kunnen geven. Dat zijn specialisten u zou hiervoor een contact op kunnen nemen met websitelatenmaken.be

Webshop laten maken?

Natuurlijk is de vraag hoe dit aan te pakken. U heeft al een mooie website en een goede voorraad beheersing. Nu kan ik me voorstellen dat er vragen zijn, hoe de betaling aan te pakken en de levering. Er zijn vele modules die men kan gebruiken die allemaal goed getest zijn en ook werken. Dan dient u de webdesigner te benaderen om dit te maken op uw site en een webshop maken. Waar u tegen aan kan lopen zijn de kosten, waarschijnlijk heeft u in het verleden uw website laten maken. Nu zou deze aangepast moeten worden om er een webshop op te zetten. Een webshop maken kan problemen geven met de huidige website. Het kan een goed moment zijn om de gehele website onderhanden te nemen. Wat ik zou aanraden is om te kijken hoe u website bezocht wordt en eventueel een analyse laten doen. Een webshop maken of om deze rendabel te laten zijn, dient er wel een goed bezoekers aantal op uw site te komen. Om dit project te laten slagen is het misschien een idee om een nieuwe website laten maken. De vraag is hoe dit op dit moment te bekostigen?. Hier zijn vele oplossingen voor als er geen budget voor is. Een website laten maken en een webshop maken op die site. Kan namelijk op basis van een abonnement, het voordeel is dat u niet het gehele bedrag in een keer hoeft over te maken. Nog een voordeel is dat deze bedrijven aanspreekbaar blijven al naar gelang welk pakket u neemt. Bijvoorbeeld bij websitelatenmaken.be levert een volledig pakket dat zorgt voor:

Nieuwe website gemaakt door een webdesigner.
Goed opgezet SEO pakket, gedurende 3 maanden worden er artikels geplaatst en elke maand krijgt u een analyse in met eventuele verbeter punten voor de website. Zodat de site hoog in de zoekmachines komt.
Wat hier wel bij dient afgenomen te worden, is de opslag zodat uw website en dit is ook voor uw veiligheid opgeslagen dient te worden en uw website blijft voorzien van de laatste software en up to date met de grillen van het internet.
Een optie die tegenwoordig steeds vaker geleverd dient te worden en ook van essentieel belang is de advies functie bij een maandelijks rapport wordt er niet alleen gekeken naar de website maar ook hoe deze werkt om uw omzet te kunnen verbeteren. Alleen een website laten maken is niet voldoende, onderhoud en het rendabel houden van uw site. Is in alle partijen hun belang. Zo kunt u een webshop maken of laten maken en een prachtige vernieuwde site op het net hebben. Die goed bezocht gaat worden en waar u omzet uit kunt genereren. Wat ik u wil vragen is om bedrijven met gelijkwaardige pakketen te vergelijken. U kunt dit doen door in Google te zoeken op website laten maken of webshop maken. En daar komt u de meeste tegen.

Een webshop maken, begint bij een goede website naam.

Dat begint bij de registratie van een goede naam en domein extensie. Dat laatste betekend of het een .be of .com wordt. Een .com kan handig zijn als u de site in meertalig wilt maken. Voor .be zou u kunnen kiezen als u zich alleen op België richt.

De goede websitenaam kiezen.

Het meest voor de hand liggend is uw eigen bedrijfsnaam. Toch wil ik u vragen er eens uw gedachte over te laten gaan. Uw website dient goed gevonden te worden zeker als u een webshop erbij zet.

Laat ik u een voorbeeld geven, wat ik bedoel:

Stel een bedrijf in Antwerpen verkoopt, mobiele telefoontje en heet Feniks. De betekenis van deze naam is een mythologische vogel, die na een verloop van tijd uit zichzelf op brandt.

De zaak loopt erg goed veel fysieke bezoekers. Om een website feniks.be te registreren kan het zijn dat, de referentie voor de zoekmachine laag. Dus minder scoort.

Een idee is om bijvoorbeeld phonesarus.be te gebruiken als website naam. Zo kan een website in meerdere talen worden aangemaakt en iedereen weet om welk product het gaat. Omdat de naam in relatie met telefonie gebracht kan worden.

Hierbij een aantal punten waar u aan kan denken:

Een korte, bondige en duidelijke naam.
Een naam waar u zelf uw product op zou zoeken
Schept de naam wel de goede verwachting.
Maak een keuze of u meerdere talen wilt gebruiken of eventueel in de toekomst.
Wat ik met het bovenstaande wil duidelijk maken. Door een webshop in te zetten en aan uw bedrijfsactiviteit te verbinden. Kunt u meer omzet generen, door een groter gebied te benaderen. Uw bedrijf groeit en door een goede voorraadbeheersing en effectieve inzet van de website en de vindbaarheid. Kunt u dit tegen minimale kosten en maximaal rendement. Het is wellicht een idee om over na te denken. Mocht u meer vrijblijvende informatie willen, dan denken wij graag met u mee.

Duidelijkheid in de wereld van online marketing

We leven in een digitaal tijdperk waarin de meerwaarde voor een onderneming met een professionele website ongekend is. Veel mensen weten echter niet waar ze moeten zoeken wanneer ze op zoek zijn naar een vakkundige websitebouwer. Web developing is meer dan alleen het maken van een website. Een bedrijf moet gevonden worden door diegene die er potentiële klant zouden kunnen worden. Een verkoper van aardbeien heeft er niets aan op een rommelmarkt voor antieke meubelen te gaan staan. Zo werkt dit ook op het web.

Er ligt een goed plan, er is vraag naar het product of de dienst, de basis is gelegd. Bedrijven zijn vaak al een heel eind op weg of al volop aan de gang wanneer ze aankomen bij het stuk online marketing. Geregeld lopen bedrijven hier op vast en bevinden ze zich in een net van onduidelijke internettaal. Ze zien door de bomen het bos niet meer en betalen al snel hoge kosten voor een onvolledig pakket.

Deze onduidelijkheid in de online marketing wereld geeft onzekerheid en hierdoor haakt men af. Een bedrijf wil duidelijkheid over wat ze aanschaffen en natuurlijk een betaalbare website en een volledig pakket. Website laten Maken weet op deze behoefte weten in te spelen. Zij geven duidelijk aan wát u kunt verwachten voor welke prijs en wie dit gaat realiseren. En hierbij altijd aandacht voor het persoonlijk karakter van het bedrijf.