Het meten van het gedrag van je bezoekers met website statistieken

Een website is meer dan alleen het aanmaken van een pagina en het inrichten met de juiste content. Met het maken van een website heb je, als het goed is, nagedacht over de doelstellingen die je ermee wilt gaan behalen. Je hebt je strategie bepaald, het webdesign ontworpen, de teksten geschreven en ook heb je nagedacht over het gebruik van de juiste zoekwoorden en zoekmachine optimalisatie.

Toch voldoet de website niet aan je verwachtingen? Je had meer resultaat verwacht dan er werkelijk is. Hoe kan je dit verbeteren?

Onder het mom ‘meten is weten’, is het belangrijk om vanaf de lancering van de website het gedrag van de bezoekers te meten. Dus niet alleen hoeveel bezoekers en of deze uniek zijn, maar vooral ook wat de bezoekers op de website doen. Hoeveel van de bezoekers gaan over tot een aankoop, hoeveel bezoekers haken af in een verkoopproces, hoe lang blijven bezoekers op een pagina, welke pagina’s worden het beste gekeken en hoeveel bezoekers komen terug? En zo kan je jezelf nog wel 40 vragen stellen om erachter te komen wat het exacte gedrag is van bezoekers op jouw website. Handig is om vooraf al te bepalen wat het gewenste gedrag is. Bepaal hierop de doelstellingen en de belangrijkste prestatie indicatoren (Key Performance Indicators). Ga vervolgens de website statistieken inrichten op deze prestatie indicatoren. Dit kan heel gemakkelijk met Google Analytics. En dan is het alleen een kwestie van meten en analyseren! Google analytics biedt al meteen een eenvoudige set van analyse-instrumenten. Op basis hiervan kan je in een oogopslag zien wat het gedrag is van jouw bezoekers.