Heb je een webshop? Richt je website in voor een optimale conversie.

Stel je hebt een webshop, dan is de eerste doelstelling waarschijnlijk zoveel mogelijk producten te verkopen via jouw website. Om de bezoeker over te halen op een koop (conversie) moet je je website zo aantrekkelijk mogelijk inrichten. Niet alleen qua webdesign. De website moet overzichtelijk zijn en de stap om over te gaan op een koop moet vooral gemakkelijk zijn. Ieder obstakel kan voor de bezoeker een reden zijn om af te haken in het proces. Er zijn standaards templates die al ingericht zijn voor een maximale conversie. Mocht je geen gebruik maken van zo’n template, dan moet je zelf nadenken over de het proces waarmee de klant door jouw website wordt geleid en deze zo vriendelijk mogelijk inrichten. Dit noemen ze ook wel de ‘usability’ van een website. Bezoekers hebben weinig tijd, lezen slecht en willen over het algemeen binnen 5 seconden geholpen. Zodra je ziet dat er veel bezoekers afhaken tijdens het aankoopproces, is er iets mis met je usability en zal je conversie waarschijnlijk heel laag liggen. Richt je website dus zodanig in dat je jouw bezoeker binnen 5 seconden kan helpen!

Een goede navigatiestructuur is onmisbaar: op deze manier weet de klant meteen de plek te vinden waar ie moet zijn. Je voldoet dus aan haar/ zijn verwachting. Als je vervolgens de klant op de juiste plek hebt is het van belang het product zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Hiermee wordt de klant verleid en dan is het zaak de klant zo snel mogelijk over te laten gaan op de aankoop door gebruik van de juiste ‘koop’-buttons.